Podstawowe umiejętności potrzebne w pracy z programem MS Excel
Poziom początkujący, moduł pierwszy
W życiu codziennym spotykamy się nieustannie z potrzebą wykonania mniej lub bardziej zaawansowanych obliczeń – w dobie powszechnej komputeryzacji, naturalnym odruchem jest zamiana kalkulatora na komputer. Programami, które służ ą do wykonywania obliczeń – i tych prostych i tych bardzo skomplikowanych, są arkusze kalkulacyjne, a wśród nich najbardziej popularny u nas Microsoft Excel. Nie jest to narzędzie przeznaczone wyłącznie dla specjalistów finansowych (aczkolwiek ma wbudowanych wiele funkcji dających takie możliwości). Jest to program, który ułatwi, a czasem wręcz umożliwi szybkie i wydajne przetworzenie danych liczbowych – niezależnie od zawodu, który wykonuje użytkownik. Celem modułu jest nabycie umiejętności tworzenia i wykorzystywania prostych arkuszy kalkulacyjnych oraz poznanie możliwości programu.
Słuchacze
Uczestnicy kursu powinni sprawnie posługiwać się dowolnym systemem z rodziny MS Windows.Czas trwania szkolenia
Szkolenie trwa 2 dni x 7 godz.Najważniejsze tematy
- Informacje podstawowe
Uruchamianie programu, Podstawowe elementy okna programu, Skala wyświetlania (zoom), Kończenie pracy z programem, Żródła pomocy. - Operacje na plikach skoroszytów
Tworzenie nowego skoroszytu, Otwieranie istniejącego skoroszytu, Zapisywanie skoroszytu, Zamykanie skoroszytu. Obszar roboczy. - Operacje na arkuszach
Tworzenie nowego arkusza, usuwanie arkuszy, zmiana nazwy, pozycji arkusza. Wstawianie i usuwanie wierszy i kolumn. - Zaznaczanie
Wiersze, kolumny, zakresy komórek, blokowanie i ukrywanie. - Wprowadzanie i edycja danych
Typy danych, Edycja danych, Modyfikacja wprowadzonych danych, Kopiowanie i przenoszenie danych, Dito, Autouzupełnianie, Serie danych. - Tworzenie formuł
Operatory arytmetyczne i porównania, adresy wzgledne, bezwzgledne i mieszane, Autosuma, proste funkcje arkuszowe, Sumy warunkowe, Odwołania zewnetrzne. - Formatowanie komórek
Obramowania, czcionki, kolory, desenie.
Tworzenie funkcjonalnych i atrakcyjnych wizualnie dokumentów w programie MS Excel
Poziom podstawowy, moduł drugi
Właściwa prezentacja danych liczbowych jest ważnym zagadnieniem. Pozwala bowiem osobom korzystającym z danych łatwo zorientować się w treści arkusza. MS Excel udostępnia szeroki wachlarz narzędzi, dzięki którym można nadać zestawieniom liczbowym właściwą formę, z zastosowaniem obramowań, wyróżnień i kolorów. Nieodłącznym elementem prezentacji danych są też wykresy. Znane powiedzenie mówi, że jeden rysunek jest wart tysiąca słów. Zilustrowanie danych liczbowych sugestywnymi wykresami podnosi znacznie wartość całego projektu. Znaczenie właściwiej prezentacji danych jest tym większe, ze MS Excel udostępnia możliwość korzystania z arkuszy w sieci Internet. Celem modułu jest nabycie umiejętności formatowania danych w arkuszach kalkulacyjnych, tworzenia, modyfikowania oraz formatowania wykresów oraz drukowania i dostosowywania skoroszytów MS Excel do swoich potrzeb.Słuchacze
Uczestnicy kursu powinni sprawnie posługiwać się dowolnym systemem z rodziny MS Windows.Czas trwania szkolenia
Szkolenie trwa 2 dni x 7 godz.Najważniejsze tematy
- Formatowanie danych
Typy danych, Formatowanie komórek, Definicja i modyfikacja styli, Scalanie styli. - Tworzenie i formatowanie tabel
Autoformatowanie, autodopasowanie, sortowanie. - Wprowadzenie do współpracy z siecią Internet
Tworzenie hiperłączy, Zapisanie arkusza jako strony sieci Web - Wykresy
Tworzenie i modyfikacja wykresów, Typy i podtypy wykresów, Drukowanie wykresów. - Drukowanie
Okno dialogowe "Drukuj", Ustawienia strony, Podgląd i obszar wydruku.
Wykorzystanie MS Excel do złożonych obliczeń i analizy wyników
Poziom średniozaawansowany, moduł pierwszy
Użytkownik, który zapoznał się z podstawowymi funkcjami MS Excel, stopniowo odkrywa coraz więcej możliwości zastosowań tego programu. Jednym z nich jest prowadzenie analizy danych, np. przy określonych warunkach inwestycji, chcemy osiągnąć określony rezultat. MS Excel umożliwia nam znalezienie odpowiednich parametrów dających określony wynik. Aby móc z tej możliwości skorzystać, konieczne staje się zapoznanie z zaawansowanymi funkcjami arkuszowymi oraz dodatkowymi modułami MS Excel. W wymienionych zastosowaniach często zachodzi konieczność łączenia danych z wielu arkuszy i skoroszytów, a także sporządzanie bardziej złożonych wydruków – na przykład raportów. Celem modułu jest nabycie umiejętności wykonywania w arkuszach kalkulacyjnych zaawansowanych obliczeń, analiz oraz zarządzania danymi i ich prezentacji przy pomocy widoków użytkownika, raportów i konspektówSłuchacze
Uczestnicy kursu powinni sprawnie posługiwać się dowolnym systemem z rodziny MS Windows oraz znać obsługę programu MS Excel w stopniu podstawowym.Czas trwania szkolenia
Szkolenie trwa 1 dzień x 7 godz.Najważniejsze tematy
- Formuły i funkcje zaawansowane
Nazwy komórek i ich zakresów – nazwy lokalne i globalne, Formuły z odwołaniami cyklicznymi, Tablice i formuły tablicowe, Funkcje arkuszowe – wyszukiwania, statystyczne, finansowe, inżynierskie, użytkownika. - Konsolidowanie danych i arkuszy z łączami
Odwołania do innych arkuszy i skoroszytów – Tworzenie odwołań zewnętrznych, Modyfikowanie obiektów zródłowych i ich wpływ na formuły, Zarządzanie łączami, Konsolidowanie danych. - Narzędzia analizy danych
Analiza "Co-Jeśli", i analiza odwrotna do "Co-Jeśli" (szukaj wyniku), Solver, Analysis ToolPak, inne wybrane funkcje. - Prezentacja i przygotowanie złożonych wydruków
Konspekty w arkuszu – Tworzenie, symbole i ustawienia konspektu. Widoki niestandardowe, Raporty.
© 2006 Pawel Slobodyanyuk